Streefkerk, 10 augustus 2011 PERSBERICHT Notariaat pakt uitdaging transparante offertes op
“De transparantie van offertes is voor verbetering vatbaar” zo stelt het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatie Centrum (WODC) naar de kwaliteitsveranderingen in het notariaat naar aanleiding van de in 1999 ingevoerde marktwerking. Het notariaat blijkt die uitdaging al op te pakken. “Is de aandacht van veel kantoren de eerste tien jaar vooral uitgegaan naar hantering van het prijsmechanisme, sinds kort toont de notariële markt merkbaar meer interesse in verbetering van de communicatie over offertes en opdrachten, waarbij ook andere marketingprincipes aandacht krijgen,” stelt Pieter de Vos vast. De Vos is directeur van INnotar BV, leverancier van E-marketingdiensten in het notariaat.
Drie ontwikkelingen luiden een nieuwe periode op de notariële markt in:
Het WODC constateert in dit verband dat er niet alleen variaties in prijs is ontstaan tussen kantoren, maar ook binnen kantoren. Klanten kunnen bij die laatste categorie kiezen voor standaardproducten tegen lage prijzen of maatwerk producten voor een all in tarief.
Notariaat pakt uitdaging aanHet notariaat kent nog niet zo lang en slechts in beperkte mate geautomatiseerde systemen voor offertecommunicatie. In de markt waar prijs het belangrijkst is waren dat slechts een handvol aanbieders actief. Voor de totale markt waar ook andere factoren van belang zijn geldt dat nog sterker. Sinds INnotar het afgelopen voorjaar het offertecommunicatiesysteem Akteofferte introduceerde kon het bedrijf net voor en tijdens de zomervakantie al tien kantoren aansluiten. Gelet op de belangstelling verwacht De Vos dit jaar nog eens 15 tot 20 kantoren aan te sluiten. Ook voor 2012 voorziet hij een sterke groei. Akteofferte is inmiddels geïntegreerd in de twee grootste productiesystemen die in het notariaat worden aangeboden. Daarmee wordt een dekking bereikt van 75% van de ruim 600 kantoren.
Het voordeel van elektronische offerte- en opdrachtcommunicatiesystemen zit voor het notariaat in de snelheid waarmee inhoudelijk sterke, duidelijk opgemaakte en van de juiste bijlagen voorziene offertes kunnen worden uitgebracht. Klanten krijgen een helder overzicht van wat zij wel en niet kunnen verwachten en worden tijdig geïnformeerd over mogelijke meerkosten bij onvoorziene omstandigheden. Ook zitten er voordelen aan de elektronische opdrachtbevestiging, die automatisch wordt aangemaakt na acceptatie van de offerte door de klant. De opdrachtbevestiging omvat alle noodzakelijke formulieren en toelichtingen.
Nu al 24% conversieVoor notariskantoren is dit een efficiënte manier van communicatie met de klant. Ook de klant waardeert deze manier van communicatie. De conversie (aantal opdrachten dat voortvloeit uit het aantal uitgebrachte offertes bedraagt sinds het live gaan van het eerste kantoor in juni 2011 gemiddeld 24%.
Meer informatie:
INnotar BV, Pieter de Vos, T (0184) 685440, M (06) 53378593, E info@innotar.nl, I www.innotar.nl |